Operacja dychawicy świszczącej (RORERA)

OPERACJA DYCHAWICY ŚWISZCZĄCEJ (RORERA)

Dychawica świszcząca jest chorobą spowodowaną porażeniem nerwu krtaniowego głównie lewego. Konsekwencją tego jest niedostateczne odwodzenie chrząstki nalewkowatej krtani podczas wdechu. Objawia się to patologicznymi dźwiękami podczas ruchu konia(świst) a co ważniejsze konie takie ze względu na utrudnione oddychanie są mniej wydajne i szybko się męczą.

W naszej klinice operacja dychawicy świszczącej jest przeprowadzana na leżącym koniu w ogólnej narkozie. Wykonujemy ją za pomocą połączenia dwóch metod: laryngoplastyki oraz ventriculectomii. Udowodniono, że to połączenie wspomnianych metod daje najlepszą skuteczność.

Laryngoplastyka ma na celu stałe odwiedzenie porażonej chrząstki nalewkowatej a co za tym idzie poszerzenie szpary krtaniowej co znacznie ułatwia oddychanie. Polega ona na stałym połączeniu specjalnymi podwójnymi,niewchłanialnymi nićmi (rodzaj protezy) porażonej chrząstki nalewkowatej z chrząstką tarczowatą. Najważniejsze w tej metodzie jest zachowanie równowagi w odwiedzeniu chrząstki nalewkowatej, ponieważ zbyt mocne jej odwiedzenie może prowadzić do komplikacji pooperacyjnej w postaci utrudnionego połykania oraz krztuszenia się konia podczas jedzenia. Dlatego w naszej klinice ten etap operacji wykonujemy pod stałą kontrolą video endoskopu co znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia tego rodzaju powikłania.

Ventriculectomia jest uzupełnieniem laryngoplastyki i polega na usunięciu kawałka błony śluzowej krtani leżącej tylnie od fału głosowego. Dostęp do tej okolicy osiąga się poprzez cięcie chirurgiczne w linii po środkowej do brzusznej strony żuchwy, rany tej nie zaszywa się, goi się ona przez ziarninowanie. Koń po wygojeniu tej rany ok 6-8 tyg. może stopniowo wrócić do pracy.

W przypadku konieczności wykonania zabiegu chirurgicznego Państwa koń zostanie przyjęty do naszej kliniki a jak wiadomo, każda operacja wiąże się z pewnym ryzykiem, ponieważ mogą wystąpić komplikacje: przy zabiegach operacyjnych ryzyko stwarza faza zasypiania lub też wybudzania się konia z narkozy, wówczas istnieje niebezpieczeństwo zranień. Kolejne ryzyko występuje w trakcie narkozy.
W bardzo rzadkich przypadkach może dojść do zatrzymania akcji serca i/ lub bezdechu. W celu zminimalizowania wspomnianego ryzyka przed każdym zabiegiem wykonujemy badanie morfologiczne krwi a w trakcie samego zabiegu koń jest ciągle monitorowany za pomocą specjalistycznej aparatury. Zasadniczo istnieje przy każdym przeprowadzanym zabiegu nawet w najczystszych warunkach zagrożenie zakażenia rany i nie można całkowicie wykluczyć komplikacji dlatego też konie przed zabiegiem i po zabiegu są poddawane antybiotykoterapii.

Z najnowszych doniesień skuteczność zabiegu laryngoplastyki oraz ventriculectomii w powrocie koni niewydolnych do użytkowania sportowego szacuje się na 80% natomiast redukcja świstu słyszalnego podczas wydechu następuje u 79% koni.