Endoskopia i gastroskopia

Endoskopia to nieinwazyjne badanie które pozwala na obejrzenie wnętrza pewnych struktur organizmu (np.: wnętrze tchawicy, worków powietrznych, żołądka). Najczęściej wykorzystywane jest u koni w diagnostyce układu oddechowego oraz wrzodów żołądka. W diagnostyce chorób płuc najczęściej endoskopię wykonujemy przy podejrzeniu COPD, zmniejszonej wydolności, kaszlu podczas  wysiłku, świszczącym oddechu w czasie pracy, uporczywych wypływach z nozdrzy. Jest to jedyna metoda pozwalająca w 100% odpowiedzieć na pytanie czy Twój koń ma tzw. „rorera”. Równie pewna  diagnoza ma miejsce w przypadku nowotworów lub krwiaków kości sitowej. W przypadkach COPD (RAO) pozwala ocenić ilość i jakość wydzieliny w oskrzelach oraz pobrać próbki wydzieliny z oskrzeli do dalszych badań (cytologia, bakteriologia). W rozrodzie endoskopia pozwala na inseminację niskimi dawkami nasienia (50-100 mln. Plemników, zamiast 300-600 mln.), gdyż możemy w ten sposób zdeponować plemniki na brodawce jajowodu, czyli najbliżej komórki jajowej jak to tylko możliwe. Poza tym za pomocą endoskopii można usuwać cysty błony śluzowej macicy, będące często przyczyną niepłodności u klaczy.Badanie gastroskopowe polega na wprowadzeniu endoskopu przez nos, gardło i przełyk do żołądka i dwunastnicy konia i dokładnym obejrzeniu jego błony śluzowej. Głównym wskazaniem do badania jest podejrzenie choroby wrzodowej żołądka. Częstotliwość występowania tego schorzenia jest bardzo wysoka, u koni sportowych sięga 60%, a u koni wyścigowych nawet 90%!

Objawy tej choroby mogą być bardzo różne i niespecyficzne, w tym:

·  częste bóle morzyskowe (kolki), ·  słaby apetyt, ·  chudnięcie, ·  matowa sierść, ·  złe samopoczucie, ·  spadek formy u koni sportowych i wyścigowych.

Niestety połowa koni mających owrzodzenia błony śluzowej żołądka nie wykazuje objawów chorobowych.

Przygotowanie do zabiegu wymaga przegłodzenie konia przez co najmniej 12 godzin, dlatego zaleca się przywiezienie konia do kliniki na dzień przed planowanym badaniem. Gastroskopia przeprowadzana jest na koniu stojącym, po podaniu środków uspokajających. Badanie trwa około 30 minut.